لیراگلوتید خطر بروز وقایع مرتبط با کیسه صفرا و مجاری صفراوی را افزایش می دهد

26 اوت 2019 - بر اساس مطالعه ی منتشر شده در مجله یDiabetes Care ، درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با لیراگلوتید نسبت به پلاسبو، احتمال وقوع حوادث مرتبط با کیسه صفرا یا مجرای صفراوی را افزایش می دهد.

دکتر Michael A. Nauck، و همکارانش از بیمارستان سنت جوزف بیمارستان در بوچوم آلمان، 9،340 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 را که در معرض خطر بالای حوادث قلبی عروقی قرار داشتند، را بطور تصادفی تحت درمان با لیراگلوتید (4668 بیمار، 1.8 میلی گرم روزانه(؛ یا دارونما( 4672 بیمار) قرار دادند. در تجزیه و تحلیل تعقیبی(post-hoc analysis)، وقایع مربوط به کیسه صفرا و مجرای صفراوی در میان این افراد مورد بررسی قرار گرفت.

محققان دریافتند که خطر ابتلا به بیماریهای حاد کیسه صفرا یا مجرای صفراوی در بیماران تحت درمان با لیراگلوتید در مقابل دارونما افزایش یافته است (نسبت خطر ، 1.60). یافته ها برای هر چهار دسته از حوادث مربوط به کیسه صفرا یا مجرای صفراوی (سنگ های کیسه ی صفرای بدون عارضه ، سنگ های کیسه ی صفرا دارای عارضه ، کوله سیستیت با یا بدون سنگ کیسه صفرا و انسداد صفرا) مشابه بود. در بیماران تحت درمان با لیراگلوتید، کوله سیستکتومی با فرکانس بیشتری انجام شد (نسبت خطر ، 1.56) ، اگرچه نسبت ها برای بیمارانی که حوادث مربوط به کیسه صفرا یا مجرای صفراوی را تجربه کردند، علیرغم انتخاب تصادفی افراد (57 درصد از بیماران گروه لیراگلوتید در مقابل 59 درصد از گروه دارونما) مشابه بود.

نویسندگان اظهار داشتند که به مطالعات بیشتری برای تأیید افزایش حوادث مربوط به کیسه صفرا یا مجرای صفراوی و کوله سیستکتومی با لیراگلوتید و کشف مکانیسم های مربوط به آن نیاز است.

چندین نویسنده به روابط مالی خود با صنایع داروسازی اشاره کردند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-liraglutide-ups-gallbladder-biliary-tract.html